„Napi rutin helyett élmény a kávé, ha jó barista készíti. ”- interjú Huszár Ádámmal

„Napi rutin helyett élmény a kávé, ha jó barista készíti. ”- interjú Huszár Ádámmal

Huszár Ádám (Fotó: Walla Ádám)   2012-ben kávézót nyitottál, pedig előtte egészen mással foglalkoztál. Honnan jött az ötlet? Egy barátommal vágtunk bele, ő előtte taxizott, én pedig az édesapám akkumulátorokat és motorokat forgalmazó cégében dolgoztam. Azt gondoltuk, hogy szükség van egy jó kávézóra, így nyitottunk egyet. Nagyjából másfél évembe került, mire rájöttem, hogy valójában mit is csinálok. Úgy láttam, hogy a vendégeknek az a legfontosabb, hogy kitől kapják a kávét, ki szolgálja ki őket, és csak utána ízlelik meg a feketét. Vagyis a jó barista elsősorban jó vendéglátós kell, hogy legyen. Akkor ment jól a kávézó, ha bent voltam, így aztán négy éven keresztül heti hét napon át ott voltam, ami nagyon fárasztó. Viszont volt időm tanulni, kísérletezni, megtanultam szépen önteni, rengeteg YouTube videót néztem meg. Végül a kimerültség nyert, és feladtam a kávézót, de eszem ágában sem volt a kávétól elbúcsúzni. Még többet akartam tudni, ezért egy újhullámos kávézóban helyezkedtem el. Mitől lesz jó egy kávé? 25% alapanyag + 25% géppark + 50% az ember, aki készíti. A barista nagyon fontos „adalék”, én magam Gál Miklósnak nagyon sokat köszönhetek, aki nemcsak magyar bajnok, de világbajnokságon is volt már ötödik helyezett. A barista egyébként egy új kifejezés, amely kétségkívül remekül hangzik. Nem mindenki barista, akivel a vendéglátásban találkozunk, és kávét készít nekünk, valójában ezt a szót csak a szakmát kitanult, a kávéhoz valóban értő kávépincérekre lenne szabad használnunk. Leginkább talán a sommelier-hez hasonlítható a barista munkája, azzal a különbséggel, hogy a sommelier-k általában nem készítenek bort. A barista felelőssége, hogy a legjobb tudása szerint mutassa be a kávét az adott termőterület adottságait kiemelve és figyelembe véve az adott vásárló fogyasztási szokásait. Tulajdonos voltál, alkalmazott lettél. Nem volt furcsa? Nem, mert legalább volt némi szabadidőm, és nagyon jó volt a géppark, jók voltak az eszközök, így tudtam gyakorolni, fejlődni. Itt találkoztam Ferenczi Attilával, aki ugyanúgy rajong a kávéért, mint én, így aztán gyorsan összebarátkoztunk. Amikor elkezdtem valami újban gondolkodni, természetes volt, hogy rögtön ő jutott eszembe, és most újra együtt dolgozunk. Mit csinálsz most? 2016 végén elindítottunk egy új vállalkozást, a Goosebumps projektet, ami szintén a kávéról szól, csak egy kicsit másképp. Kávégépeket forgalmazunk, de nemcsak eladjuk ezeket, hanem be is tanítjuk a vásárlóinkat arra, hogyan kell, vagy lehet jól használni. Tartunk oktatásokat, olyan barista kurzusokat, amelynek előre megírt, professzionális tananyaga van, és elég jó alapot ad a leendő szakembereknek. Ezen kívül tervezünk olyan kurzusokat is, amikor az otthoni kávéivók is képezhetik magukat, mert mindig lehet jobb és jobb kávét készíteni. És végül, de nem utolsó sorban, megyünk kitelepülésekre is, olyan céges rendezvényekre, ahol a jó kávé fontos, és ezt mi szolgáltatjuk. Az emberek örülnek, hogy finom kávét kapnak, boldogan kérdezgetnek róla, és utána szívesen értékelik is a minőségét. Ez egy remek alkalom arra, hogy megismertessük egyszerre sok emberrel a finom ízeket, és részletesen beszélünk is a különböző aromákról, kávéfajtákról. Kaptok visszajelzéseket a vásárlóktól? A Forbes roadshow-ján Veszprémben, Székesfehérváron és Kecskeméten is ott voltunk, olyan cégekkel szerepeltünk egy platformon, akik különböző háttérrel, más pozíciókból indultak, de a legnagyobbak közé jutottak. A résztvevők nemcsak kiváló kávét ihattak, de utána még a véleményüket, benyomásaikat is azonnal leírhatták. Egy új eszköz, a Staffino segítségével kértünk és kaptunk visszajelzéseket a nálunk kávézóktól. Ez egy olyan új kommunikációs megoldás, amit örömmel használunk, hiszen nagyon egyszerűen alkalmazható, azonnali, célirányos véleménynyilvánítást tesz lehetővé. Így lényegesen könnyebb a visszajelzések kezelése, követése, és így egyértelműen láttuk, milyen irányba induljunk, milyen igények vannak. Milyen a kávé kultúra nálunk? Egyre jobb, és ennek nagyon örülök, de azért még van hová fejlődnünk. Jellemzően a fiatalok járnak kávézókba, azonban már egyre gyakrabban tartanak ott üzleti tárgyalásokat is. A kávézó önmagában is közösségi élmény, és én hiszek abban, hogy egy jól elkészített fekete kapcsolatot teremt. Mindezek mellett otthon is lehet kísérletezgetni és a saját igényekre szabva finom kávét készíteni. Milyen egy jó kávégép? Az általunk forgalmazott kávégép például nagyon modern, minimalista, helytakarékos, elegáns és egyben praktikus is. De most egy professzionális gépről beszélünk, otthoni használatra az emberek egy olyan gépre vágynak leginkább, ami jól mutat, és könnyű használni. Szerintem egy jó kávégép alapvetően megbízható, felhasználóbarát, energiatakarékos kell, hogy legyen, akár ipari vagy otthoni felhasználásra. Rengeteg versenyen vettél részt, elsősorban technikai bíróként. Hogyan emlékszel ezekre? Technikai bíróként érdekes megfigyelni a versenyzőket, a technikájukat, ötleteiket, ebből nagyon sokat tanulok, és egy verseny kapcsolatépítésre is nagyon jó, hiszen sok emberrel találkozom. Viszont a tanítás, az edukálás az elsődleges számomra, hiszem, hogy néhány nap alatt nem lehet baristát képezni, éppen ezért mi több hetes képzést nyújtunk, és a célunk az, hogy a mi baristáinkat keressék majd a piacon. Kislétszámú csoportokban oktatunk, maximum négy főt tanítunk egyszerre, éppen ezért lehet eleget kérdezni és kísérletezni. (Fotó: Walla Ádám) A baristák között több a férfi, mint a nő? Szerintem nem, teljesen független nemtől, hogy valaki jó barista-e. Nők és férfiak egyaránt csinálhatják jól, lényeg, hogy tudj kommunikálni, és legyél szakmailag képzett.     További információkat találhatnak az érdeklődők a www.goosebumps.hu és www.staffino.hu oldalakon.

Forrás: Cosmopolitan | Teljes cikk itt

További cikkek

Népszerű termékeink